fbpx

Kompetens skapar trygghet

Arbetet som personlig assistent innehåller en hel del utmaningar som ställer krav, både på kompetens och personliga förmågor. Trots detta finns det idag inte några formella kompetenskrav på den som anställs som personlig assistent, oavsett anställningsform. Kompetenskravet hamnar på assistansbolaget, privat, kommunalt och ibland brukaren själv.

Grundutbildning för personliga assistenter

Introduktion till yrket som personlig assistent. Utbildningen bygger på Socialstyrelsens kunskapsrekommendationer för personliga assistenter och tar bland annat upp aktuella lagar och regler som är viktiga för den som arbetar som personlig assistent. Vidare visar utbildningen hur vardagen ser ut för en personlig assistent med exempel från olika brukare. Utbildningen vill visa på bredden i yrkesrollen och ge deltagaren en kunskapsgrund att stå på.

Arbetsledarutbildning för personliga assistenter

Utbildningen vänder sig till personliga assistenter som gått grundkursen och arbetat som personlig assisten men som nu vill vidareutbilda sig till arbetsledare. Deltagarna får veta mer om vad själva arbetsledarrollen innebär, de får kunskaper om bland annat arbetsmiljö och gällande lagar, samt råd för hur de kan agera och hantera olika situationer. Denna utbildning bygger på kunskapsrekommendationer från flera myndigheter och säkerställer att deltagarna lever upp till kraven.

Ledsagarutbildning

Utbildningen säkerställer att deltagaren har kunskaper och insikter om att arbeta som ledsagare. Utbildningen syftar till att ge ledsagaren och brukaren trygghet och en samförståelse.

Utbildning i intervjuteknik

Anställningsintervjun är en avgörande del i en lyckad rekrytering. Hur får du den att bli så positiv som möjligt samtidigt som du på kort tid ”lära känna” den du intervjuar? Utbildningen riktar sig till dig som är eller ska bli arbetsledare eller samordnare inom personlig assistans. Vad ska du fråga under en intervju? Hur ska du fråga för att få bra svar? Och framför allt: Hur får du veta det du behöver veta om personen du intervjuar? Personlig assistans handlar mycket om personlighet och personkemi, just därför är anställningsintervjun så viktig.

Certifikat och uppföljning

Efter genomgången och godkänd utbildning utfärdas ett certifikat till deltagare på alla våra utbildningar. Du som assistansanordnare kan du enkelt följa vilka som påbörjat eller avslutat sin utbildning.

Enkla och anpassade utbildningar

Alla utbildningar är webbaserade och utförs individuellt av kursdeltagaren. Det enda som behövs är en mobil, surfplatta eller dator samt internetuppkoppling, ingen specialprogramvara behövs. Våra utbildningar finns i två versioner: standard eller helt företagsanpassad med era logotyper, välkomstmeddelande, företagsinformation med mera.

INTRESSERAD AV VÅRA UTBILDNININGAR?​

Kontakta oss så sätter i ihop ett utbildningspaket som passar dig!