Vad händer när du blir utmattad?

vad händer när du blir utmattad?

 

Vårt sätt att leva har förändrats snabbare än vad vi själva hunnit utvecklas. Detta i kombination med teknologi som möjliggör för oss att arbeta dygnet runt leder till att allt fler drabbas av utmattning. Men vad händer när du blir utmattad? Det ska vi titta mer på i denna artikel.

Varför blir vi utmattade?

För att djupare förstå vad som händer när du blir utmattad behöver vi först titta på varför vi blir utmattade.

De första dokumenterade fallen av utmattning kom strax efter att glödlampan uppfanns. Det är egentligen inte så konstigt eftersom det gjorde att vi kunde fortsätta arbeta efter mörkrets infall. Dessutom är detta ett av de tydligaste exemplen på att en stor anledning till utmattning är avsaknaden av återhämtning.

Vår kropp och hjärna är fortfarande likadana som de var när vi bodde på savannen. Där behövde vi allt det som händer i kroppen vid ett stresspåslag för att överleva. När ett lejon attackerade oss behövde vi snabbt växla upp och antingen springa eller slåss för våra liv. Skillnaden var att vi efter en sådan drabbning satte oss ner och pustade ut, vi återhämtade oss med andra ord direkt.

 

“Lejon finns inte ofta i garderober” – Alfons pappa.

 

Nej, vi blir ju inte jagade av lejon till vardags. Däremot har du säkert en chef, kollega, partner, oro över ekonomin eller något annat i ditt liv som din kropp reagerar på som om ett lejon jagade dig. Med tiden tar alla reserver av energi slut och utmattningen är ett faktum.

 

Så förebygger du utmattning

Bästa sättet att undvika utmattning är att vara proaktiv. Genom att skapa en miljö för dig själv eller dina medarbetare som är trygg och tillåter återhämtning kan du förebygga utmattning istället för att senare ta hand om symptomen.

 

7 tips för att förebygga utmattning

Vila och återhämtning

Stress är inte farligt i sig utan ofta bra. Det är den långvariga stressen utan återhämtning som inte är bra. Däremot innebär inte återhämtning nödvändigtvis sömn utan att du tar dig tid för att göra något helt annat. Gör något som du mår bra av. Tex, läsa en bok, dansa, meditera, träna, umgås med vänner.

 

Ställ rimliga krav på dig (eller dina anställda)

Detta är alltid lättare när det kommer till kollegor eller anställda än när det kommer till dig själv. Men genom att ställa rimligare krav sänker du automatiskt stressnivån.

 

Rör på dig!

Det finns otroligt mycket forskning som visar på alla positiva effekter (för hjärnan) av fysisk aktivitet. Allt från förbättrad stresshantering till bättre minnes- och problemlösningsförmåga.

 

Prioritera din sömn

Många lider idag av insomnings- och/eller sömnproblem. Men det är inte omöjligt att få ökad kvalité på sömnen med några enkla förändringar! Testa att börja varva ner i god tid på kvällen, gärna en timme (eller mer) innan du ska sova. Under nedvarvningen ska du försöka undvika alla skärmar för att dels komma från det blåa ljuset, men även minska intrycken.

 

Umgås med familj och vänner

Det kan vara något så enkelt som en promenad eller fika tillsammans, men socialt umgänge gör det lättare att varva ner.

 

Kom ner i varv

Detta återkommande ämne “att varva ner”… Några bra sätt att lära dig göra det lättare är meditation, mindfulness och yoga.

 

Våga säga “nej”

Det är mycket både i arbetet och privat som kan vara stressande. Genom att våga säga “nej” motverkar du att ta på dig för mycket. Däremot kan det vara värt att heller inte alltid säga “nej” utan istället “jag ska tänka på det” för att ge dig själv utrymme att tänka, prioritera och känna.

“Spänning är en vana. Avslappning är en vana. Dåliga vanor går att bryta, goda vanor går att skapa.”

William James